پاسخ اجمالی:
امام علی عليه السلام در كلام حكمت آميزی اشاره به نكته مهمى درباره دفع سوء ظنّ ها مى كند و مى فرمايد: «مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ، فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ؛ كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد، نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظنّ پيدا مى كند، [بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظنّ را فراهم كرده است]».
پاسخ تفصیلی:
امام علی عليه السلام در كلام حكمت آميزی اشاره به نكته مهمى درباره دفع سوء ظنّ ها مى كند و مى فرمايد: «مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ، فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ؛[1] كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد، نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظنّ پيدا مى كند، [بلكه بايد خود را سرزنش كند كه اسباب سوء ظنّ را فراهم كرده است]».
ما نمى توانيم بگوييم چون در شريعت اسلام سوء ظنّ و تجسس حرام است، قرار دادن خود در مواضع تهمت مانعى ندارد و مردم بايد به وظيفه خود عمل كنند و با حسن ظنّ به همه چيز بنگرند؛ زيرا تضمينى نيست كه همه به اين دستورات اسلامى بدون كم و كاست عمل نمايند.
بنابراين ساير مردم تكليفى دارند و ما هم وظيفه اى و اگر بخواهيم اين موضوع را گسترش دهيم، مى توان گفت: همان گونه كه ارتكاب گناه ممنوع است، فراهم كردن زمينه هاى گناه براى ديگران نيز ممنوع است. چنانکه امام صادق عليه السلام در اين باره فرمود: «اتَّقُوا مَوَاضِعَ الرَّيْبِ وَ لَا يَقِفَنَّ أَحَدُكُمْ مَعَ أُمِّهِ فِي الطَّرِيقِ فَإِنَّهُ لَيْسَ كُلُّ أَحَدٍ يَعْرِفُهَا؛[2] از مواضع تهمت خيز پرهيز كنيد، حتى يكى از شما با مادرش در كنار جاده [به صورت تهمت برانگيز] نايستد، زيرا همه او را نمى شناسند [و ممكن است شما را متهم كنند]».
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است كه رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمود: «أَوْلَى النَّاسِ بِالتُّهَمَةِ مَنْ جَالَسَ أَهْلَ التُّهَمَةِ؛[3] سزاوارترين مردم به اتهام كسى است كه با افراد متهم همنشين گردد».[4]
منبع: پيام امام امير المومنين (ع)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.