پاسخ اجمالی:
اگر آگاهى نسبت به ناپايدارى دنيا و جاودانگى آخرت و حقارت سرمايه هاى مادى در برابر عظمت پاداش الهى باشد، هرگز فريب زرق و برق جهان مادى، چشم انسان را خيره نكرده، و هرگز آرزوى ثروت قارونى نمى كند. امام صادق (ع) فرمود: از جمله سخنانى كه خداوند به موسى بن عمران (ع) فرمود، اين بود که: «إِنَّ عِبَادِيَ الصَّالِحِينَ زَهِدُوا فِيهَا بِقَدْرِ عِلْمِهِمْ بِي؛ بندگان صالح من به اندازه علم شان به من، زهد در دنيا را پيشه كرده اند». يعنى مقدار علم رابطه مستقيم با مقدار زهد دارد.
پاسخ تفصیلی:
ممکن است انسانهای وارسته و قدم نهاده در مسیر رشد و بندگی الهی، با این سؤال مواجه باشند که چگونه می توانند در برابر امواج و بادهای پرقدرت دنیاطلبی، از گوهر زاهدانه وجودشان محافظت نمایند؟
قرآن مجید به این سؤال پاسخ می گوید. در آیه ۸۰ سوره قصص می خوانیم: «وَ قالَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ لا يُلَقَّاها إِلاَّ الصَّابِرُونَ؛ اما كسانى كه علم و دانش به آنها داده شده بود گفتند واى بر شما ثواب الهى براى كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام مى دهند بهتر است، اما جز صابران آن را دريافت نمى كنند».
آيه فوق كه در اواخر سوره قصص در داستان قارون آمده، و بيانگر نصيحت علماى بنى اسرائيل به توده مردمى است كه وقتى نمايش ثروت قارون - آن ثروتمند خودخواه - را ديدند، آرزو كردند اى كاش به جاى او بودند. آن عالمان وقتى دنياپرستى مردم را ديدند، فرياد زدند: واى بر شما دنياپرستانى كه زرق و برق دنيا شما را گرفته است! مبادا فريب دنيا خوريد. اگر ايمان و عمل صالح داشته باشيد، پاداش هاى الهى در دو جهان از همه اينها بهتر و برتر است و لازمه آن صبر و شكيبائى و عدم تسليم در برابر زر و زور است.
جمله «أُوتُوا الْعِلْمَ؛ علم به آنها داده شده بود»، نشان دهنده رابطه علم با زهد و وراستگى است. اگر آگاهى نسبت به ناپايدارى دنيا و جاودانگى آخرت و حقارت سرمايه هاى مادى در برابر عظمت پاداش الهى باشد، هرگز فريب زرق و برق جهان مادى، چشم انسان را خيره نكرده، و هرگز آرزوى ثروت قارونى نمى كند.
امام صادق عليه السّلام فرمود: از جمله سخنانى كه خداوند به موسى بن عمران عليه السّلام فرمود، اين بود که: «إِنَّ عِبَادِيَ الصَّالِحِينَ زَهِدُوا فِيهَا بِقَدْرِ عِلْمِهِمْ بِي؛[1] بندگان صالح من به اندازه علم شان به من، زهد در دنيا را پيشه كرده اند». يعنى مقدار علم رابطه مستقيم با مقدار زهد دارد.[2]
منبع: اخلاق اسلامى در نهج البلاغه (شرح خطبه متقين)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.