پاسخ اجمالی:
اينكه در روايات اسلامی، همراهی علم و حلم مورد توجه قرار گرفته است، برای این است که كارآیى علم و تربيت بدون حلم، امكان پذير نيست. از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «مَا جُمِعَ شَيْءٌ إِلَى شَيْءٍ أَفْضَلُ مِنْ حِلْمٍ إِلَى عِلْمٍ؛ چيزى با چيزى همراه نشده كه برتر از همراهى حلم با علم باشد». امام صادق (ع) نیز در مضمونی مشابه، چنین توصیه می کنند که: «عَلَيْكَ بِالْحِلْمِ، فَإِنَّهُ رُكْنُ الْعِلْمِ؛ بر تو باد اينكه حلم را پيشه خود سازى، كه ركن علم است».
پاسخ تفصیلی:
معمولا انسان در تبليغ و سخن و عمل مقابل افراد نادان و بى خبرانى قرار مى گيرد كه عكس العمل هاى ناشايسته دارند. اگر انسان بخواهد با آنها مقابله به مثل كند، بايد تمام برنامه هاى تربيتى و اصلاحى و هدايتى را زمين بگذارد. ولى انسان دانا و روشن ضمیر بايد صبور و پرحوصله باشد. غير از اين باشد تمام برنامه هاى تعليم و تربيت تعطيل مى شود. اينكه در روايات اسلامی، همراهی علم و حلم مورد توجه قرار گرفته است، برای این است که كارآیى علم و تربيت بدون حلم، امكان پذير نيست.
- از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: «مَا جُمِعَ شَيْءٌ إِلَى شَيْءٍ أَفْضَلُ مِنْ حِلْمٍ إِلَى عِلْمٍ؛[1] چيزى با چيزى همراه نشده كه برتر از همراهى حلم با علم باشد».
- امام صادق علیه السّلام نیز در مضمونی مشابه، چنین توصیه می کنند که: «عَلَيْكَ بِالْحِلْمِ، فَإِنَّهُ رُكْنُ الْعِلْمِ؛[2] بر تو باد اينكه حلم را پيشه خود سازى، كه ركن علم است».
- همچنین آن حضرت در روايتى می فرماید: «اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ تَزَيَّنُوا مَعَهُ بِالْحِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ تُعَلِّمُونَهُ الْعِلْمَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ طَلَبْتُمْ مِنْهُ الْعِلْمَ وَ لَاتَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ؛[3] علم را طلب كنيد و خود را با توجه به علم تان به حلم و وقار زينت دهيد و براى كسانى كه به آنها علم مى آموزيد، متواضع باشيد، و نيز براى كسانى كه از آنها علم مى گيريد، خاضع باشيد، و همچون دانشمندان جبّار و اشراف منش نباشيد كه باطل شما حق شما از ميان مى برد».
- در روايتى ديگر معاوية بن وهب از همان امام نقل مى كند كه: «كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) يَقُولُ يَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنَّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصَّمْتَ وَ لِلْمُتَكَلِّفِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ يُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ يَظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الظَّلَمَةَ؛[4] اميرالمؤمنين عليه السّلام می فرمود: ای طالب علم! دانشمند [واقعى] داراى سه علامت است: دانش و بينش، حلم و بردبارى، سكوت و آرامش و وقار، و براى عالم نماها و دانشمندانى كه با تَكَلُّف، جامه علم را بر قامت نارساى خود پوشانده اند، سه نشانه وجود دارد: با دانشمندانِ برتر و والاتر از خويش با كردارهاى آلوده به گناه درگير شوند و با آنان بستيزند، و نسبت به دانشمندان فرومايه تر از طريق قهر و غلبه ستمگرانه عمل كنند، و ديگر آنكه از ستمگران و جفاپيشگان حمايت و پشتيبانى نمايند».
- از آن حضرت در روایت دیگری آمده است که: «إِنَّ الْعِلْمَ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ وَ الْحِلْمَ وَزِيرُهُ وَ الْعَقْلَ أَمِيرُ جُنُودِهِ؛[5] دانش دوست مؤمن و بردبارى وزير و عقل امير و پادشاه لشكريان مؤمن است».[6]
منبع:
اخلاق در قرآن
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.