پاسخ اجمالی:
رعایت عدالت، تنها امری توصیه شده در زمان حیات آدمی نیست، بلکه آموزه های اسلامی، آدمی را حتی برای تقسیم عادلانه ما ترک و اموالش در زمان بعد از مرگ نیز مورد خطاب قرار داده است. در حديثى از امام باقر علیه السلام مى خوانيم: «كسى كه در وصيتش عدالت را رعايت كند، همانند اين است كه همان اموال را در حيات خود در راه خدا داده باشد، و كسى كه در وصيتش تعدى كند، نظر لطف پروردگار در قيامت از او بر گرفته خواهد شد».
پاسخ تفصیلی:
رعایت عدالت، تنها امری توصیه شده در زمان حیات آدمی نیست، بلکه آموزه های اسلامی، آدمی را حتی برای تقسیم عادلانه ما ترک و اموالش در زمان بعد از مرگ نیز مورد خطاب قرار داده است. برای تقسیم عادلانه اموال انسان در روايات اسلامى تاكيدهاى فراوانى روى «عدم جور» و «عدم ضرار» در وصيت ديده مى شود. كه از مجموع آن استفاده مى شود، همان اندازه كه وصيت كار شايسته و خوبى است، تعدى در آن مذموم و از گناهان كبيره است.
در حديثى از امام باقر علیه السلام مى خوانيم: «مَنْ عَدَلَ فِي وَصِيَّتِهِ، كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ تَصَدَّقَ بِهَا فِي حَيَاتِهِ، وَ مَنْ جَارَ فِي وَصِيَّتِهِ، لَقِيَ اللَّهَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ عَنْهُ مُعْرِضٌ؛[1] كسى كه در وصيتش عدالت را رعايت كند، همانند اين است كه همان اموال را در حيات خود در راه خدا داده باشد، و كسى كه در وصيتش تعدى كند، نظر لطف پروردگار در قيامت از او بر گرفته خواهد شد».
تعدى و جور و ضِرار در وصيت، آن است كه انسان بيش از ثلث وصيت كند، و ورثه را از حق مشروع شان باز دارد، و يا اينكه تبعيضات ناروايى به خاطر حُبّ و بغض هاى بى دليل انجام دهد. حتى در بعضى از موارد كه ورثه سخت نيازمندند، دستور داده شده وصيت به ثلث هم نكنند و آن را به يك چهارم و يك پنجم تقليل دهند.[2]
منابع:
تفسير نمونه
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.